Problemy, z którymi borykają się dzieci w każdym wieku, bywają różne. Głównym zmartwieniem, które spędza sen z powiek rodzicom, a także nauczycielom są wady wymowy. W wielu przypadkach nie są one wynikiem zaniedbania, chociaż i takie przypadki się zdarzają, ale wadą narządu mowy. Odpowiednie ćwiczenia i systematyczna praca mogą przynieść dobre rezultaty, pod warunkiem, że są one przeprowadzane regularnie.
Nie jest łatwo zachęcić dzieci do tego typu aktywności, która często kojarzy się im z przykrym obowiązkiem. Dlatego tak ważne jest odpowiedni dobór osoby, która będzie współpracować z dzieckiem. Dobrze, gdy ma ona odpowiednie doświadczenie w tej dziedzinie i wie, jak zainteresować najmłodszych tego typu zajęciami. Wbrew pozorom zorganizowanie ciekawych zajęć nie jest takie łatwe, jak może wydawać się na pierwszy rzut oka.
Kluczowym elementem jest prawidłowa diagnoza i stwierdzenie, z jakimi głoskami pacjent ma największy problem. W zależności od diagnozy i dysfunkcji narządu mowy można podjąć odpowiednie działania mające na celu całkowite wyeliminowanie zaistniałego problemu. Osoby, które liczą na szybkie efekty, mogą być nieco zawiedzione, gdyż nie jest możliwe uzyskanie ich w stosunkowo krótkim czasie. W tym przypadku podobnie jak w innych tego typu potrzebny jest czas, a niejednokrotnie bardzo dużo czasu.
Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci są dostosowane do ich umiejętności, a tym samym, do wieku. Inne będą bowiem odpowiednie dla maluchów w wieku przedszkolnym, a inne dla starszych dzieci, czyli takich, które chodzą już do szkoły. Wiele ćwiczeń można powtarzać w domu. Należy przy tym pamiętać, że bardzo ważne jest wykonywanie ich prawidłowo. W przeciwnym razie można jedynie pogłębić wadę wymowy, a to jest niewskazane.
Istotna jest także wczesna diagnoza. Na szczęście w placówkach edukacyjnych można spotkać logopedę, który zajmuje się wczesnym wykrywaniem wad wymowy i innych niepokojących w tym zakresie sygnałów. W zależności od podłoża wady, możliwe jest uzyskanie zadowalających efektów terapii. Zajęcia takie powinny odbywać się systematycznie, czasem więcej niż raz w tygodniu.
Oprócz typowych zajęć, w których ćwiczona jest wymowa poszczególnych samogłosek lub spółgłosek, ważne są także ćwiczenia oddechowe. Mają one istotny wpływ na powodzenie całego przedsięwzięcia, więc nie należy ich lekceważyć i spychać na dalszy plan. Nawet robienie baniek mydlanych, zdmuchiwanie świeczek i inne oddechowe czynności, wpływają pozytywnie na narząd mowy i na efekty terapii.